Om mig

Mitt foto
Jag är en 53 år tung man med åsikter om det mesta som rör livets godsaker. Man kan dö av många orsaker. Cognac är inte den sämsta

söndag 22 augusti 2010

Blå Porten


Lördagspromenaden tog mig och sällskapet till Kungl Djurgården.
Förstärkt fika eller sen frukost med tilltugg intogs på Blå Porten, alldeles bredvid Liljewalchs konsthall.

Ett ställe som är bra året runt, men vår, sommar och höst bjuds möjligheten att sitta på den lummiga innergården.

Här kan du äta en bra lunch, ta en fika med en smörgås, en kaka eller något annat bakverk.

http://www.blaporten.com

Jag återvänder gärna hit oavsett årstid. Säsongsbetonade varmrätter. Just nu känns laxen eller betsalladen med chevre bäst. Deras lammfärsbiffar brukar vara kalasgoda!

Lite kändisspaning bland alla pensionärer, barnvagnsmaffian och vanligt folk:
I vintras efter ett besök på Liljewalchs vårsalong fick jag ett bevis på att rödvinsvänster ännu lever (men frodas kanske inte) CH Hermansson, den gamle kommunistledare, satt vid bordet bredvid och sörplade rödvin.

Förra våren satt Marie Göransson (Jan Malmsjös hustru) och läste in ett manus på uteserveringen.

Min mamma firade sin studentbal här för snart 70 år sedan och stället står fortfarande kvar.

4 av 5 poäng. Minus för de undermåliga sanitetsutrymmena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar