Om mig

Mitt foto
Jag är en 53 år tung man med åsikter om det mesta som rör livets godsaker. Man kan dö av många orsaker. Cognac är inte den sämsta

lördag 27 november 2010

Fredmans epistel no 71

"Ulla, min Ulla, säj, får jag dig bjuda
rödaste smultron i mjölk och vin,
eller ur sumpen en sprittande ruda,
eller från källan en vattenterrin? "

Restaurang Ulla Winbladh på Djurgårdsslätten, en pärla i höstrusket. Ett varmt välkomnande redan i entrén.
Nils-Emil Ahlins porträtt bredvid den bemannade garderoben borgar för lyckad måltid.

En perfekt blandad Dry Martini avnjöts under tiden menyn studerades.
Till förrätt valdes en mustig trattkantarellsoppa, halstrad kalvtunga med rotsaker.
Varmrätt - Coeur de filé Provencale med confiterad tomat,
råstekt potatis samt vitlök- och persiljesmör och
Bellmans stekta strömming med potatispuré, rårörda lingon samt skirat smör.
En av oxfileätarna tog ett glas rött, vi andra höll tillgodo med en stor öl och en liten Ålborgs akvavit (som serverades i väl kylda spetsglas och upphällda på fri hand)

Så nära perfektion man kan komma

Trevlig, lyhörd och närvarande personal.

5 poäng!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar