Om mig

Mitt foto
Jag är en 53 år tung man med åsikter om det mesta som rör livets godsaker. Man kan dö av många orsaker. Cognac är inte den sämsta

tisdag 20 september 2011

Den gamle och havet........


................är en roman av Hemmingway, men också en krog i min smak (jag har inte läst boken).

Den gamle och havet (restaurangen alltså) ligger på Thulegatan 27 i Stockholm.

En välkomnande bar är det första man möter, lokalen inredd i sober brun väggpanel, fönstren är täckta med vita spetsgardiner. Italienskt så det förslår - åtminstone så som jag inbillar mig att en italiensk kvarterskrog sser ut.

Italiensk meny.

Sällskapet valde en pasta med hemgjord salsiccia och själv tog jag en carbonaraliknande pasta.

Ordentlig portioner av vällagad pasta och färskriven pecorino.

Personalen behagligt närvarande utan att vara påträngande.
Vinlistan bestod av idel obekanta, men servitrisen rekommenderade en trevlig röd italienare som passade bra till pastan (och plånboken).

Det blev välfyllt i lokalen trots att det var en måndag besöket ägde rum (kanhända var krogveckan av betydelse).

5 av 5 poäng så nära en italiensk kvarterskrog jag kommit på många år!

Snart skall jag besöka systerkrogen Döden i grytan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar