Om mig

Mitt foto
Jag är en 53 år tung man med åsikter om det mesta som rör livets godsaker. Man kan dö av många orsaker. Cognac är inte den sämsta

lördag 2 april 2011

Hur många Lingon finns det?

I de gamla trähusen i hantverkskvarteret Lindormen på Svartbäcksgatan i centrala Uppsala ligger restaurang Lingon.

Här kan man njuta av vällagad svensk mat och god service i en gemytlig atmosfär.

Jag provad krämig, len soppa på jordärtskocka med ett hembakat porterbröd där anklever och gotländska salmbär samsas till förrätt.

Till varmrätt bräserad ekologisk kalv från Finsta Gård med små fina champinjoner och bondpotatis, serveras med pepparrotsyoghurt.

Som avslutnng Pärontrilogi, Päron-crème brulee, päron-Tarte Tatin och vår egen päronglass, ett självklart val för alla som älskar päron!

Här är det sann kärlek till de svenska smakerna, den svenska mattraditionen.
Inte billigt, men inte heller dyrt i förhållande till det som serveras. Framför allt hur det serveras.
Varje rätt serverades med ett (1) lingon!

Ambitiös och balanserad vinlista, priserna på vin kan man ju alltid diskutera.
Själv drack jag en tysk (?!!) Pinot Noir, Kendermann från Pfalz. En trevlig överraskning.
Fint Calvadossortiment för den hugade.

Trevlig och närvarande serveringspersonal. Inredning går i en härlig blandning av "gamla" allmogemöbler och retrotapeter och bruna draperier. Inredningen känns äkta och förstärker helhetsintrycket.

5 av 5 poäng.
Vilken pärla på den svenska gastronomiska kartan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar